Frequently asked questions
Useful information
The Festival of Lights is a traditional local festival dating back to 1852, when the people of Lyon first placed lighted candles on their windowsills in celebration of the Virgin Mary.
For the past 25 years, the City of Lyon’s teams have been organising a free large-scale community event taking place on four evenings around December 8. The event has grown in popularity, extending far beyond the Rhône and Saone and, every year, some 2 million French and international tourists flock to the streets of Lyon.
What is on the agenda? Every year, public spaces - from the city centre right out to the suburbs - become the playground for mapping and light art specialists producing around thirty different installations on show during the four-day event.
The Fête des Lumières is a free festival, with no admission charge. It is financed by the City of Lyon, with the support of local businesses, who become sponsors of the festival in various ways: by contributing cash, by making a donation in kind or by directly financing a light project. Public partners also help to co-produce and finance certain works of art.
The next Fête des Lumières takes place from Friday 5 to Monday 8 December 2025.
Any variations in dates or opening times, such as extended opening in December, are directly indicated on the installations in question.
The Tourist Office is your first port of call for accommodation and restaurants (book as soon as possible!): https://www.visiterlyon.com/
Program
From early November, a digital version of this year's programme will be available on the website.
From the end of November, a paper version will be available at information points: Lyon Tourist Office, Fête des Lumières information points, Only Lyon-approved reception desks and certain city centre shops.
Visitors with a disability can find all the information they need on our dedicated page.
La Fête des Lumières est accessible à tous.
Des dispositifs adaptés sont mis en œuvre pour accueillir les personnes en situation de handicap pour les accès et sur présentation de la carte mobilité inclusion : coupe-files, entrée spécifique, parkings pour personnes à mobilité réduite.
Vous trouverez toutes les informations sur notre page handi-accueil.
Rehearsals are intended for Festival of Lights professionals only.
Joining in the festival
The Lumignons du Cœur campaign supports a different charity every year. A collaborative light installation is created using the candles bought by visitors and the proceeds go to charity.
If you are a bright spark with a great idea for a festival installation, you need to submit your project during the call for projects launched every year on the Festival of Lights website.
Commerces / stands
Pendant la Fête des Lumières, les ventes à l’étalage sont interdites. En dehors de l'appel à candidature de restauration éphémère, aucune installation d'ambulants n'est autorisée à l'intérieur du périmètre.
Si vous souhaitez tenir un stand pendant la Fête des Lumières, vous pouvez contacter les services de la Ville de Lyon selon que vous soyez :
• Une association : une demande d’Occupation Temporaire de l’Espace Public est à réaliser sur la plateforme dématérialisée de la Ville de Lyon
• Un professionnel : une demande est à adresser à la Direction du Commerce et de l’Artisanat
La vente d’alcool à emporter, l'installation de terrasses et l'utilisation de contenants en verre sont interdits dans l’ensemble du périmètre. Nous vous invitons à prévoir des contenants en cartons ou d'autres matières recyclables.
Un appel à candidature pour tenir un espace de restauration éphémère est diffusé sur notre site à partir fin juillet. Cet appel à candidature est soumis à un cahier des charges privilégiant notamment les circuits courts, la filière biologique, une politique tarifaire abordable ou encore un engagement dans la gestion des déchets.
Les livraisons peuvent avoir lieu chaque jour en dehors des horaires de fermeture du périmètre. Aucune livraison ou accès aux commerces en véhicules motorisés ne sont autorisés pendant les horaires d'exploitation de la Fête.
La circulation pouvant être très chargée à l'approche de l'ouverture, nous vous conseillons de prévoir dans la mesure du possible vos livraisons le matin et d'anticiper vos déplacements.
Les professionnels lyonnais (commerçants, restaurateurs, hôteliers…) qui le souhaitent peuvent acheter et/ou commercialiser des produits officiels Fête des Lumières. Pour plus d'informations sur les produits disponibles et les conditions tarifaires, votre contact : label.licence@mairie-lyon.fr
Abonnez-vous à la newsletter de la Direction de l'Economie, du Commerce et de l'Artisanat pour accéder au catalogue !
Votre commerce peut bénéficier d'un "dépot-vente" de lumignons. L'association Alynea - Samu Social 69 vous propose un présentoir aux couleurs de l'opération composés de 12 lumignons et d'une tirelire. Pas de caisse à tenir ! Uniquement quelques informations à transmettre auprès de vos clients ! L'association se charge de la livraison, du réassort et de la reprise. L'ensemble des bénéfices généré servira au financement des actions de l'association.
Plus de renseignements au 07 64 86 86 15 ou lumignonsducoeur@alynea.org
Professionnels
Would you like to submit an artistic work for the next Fête des Lumières? To do so, you need to respond to :
- a call for projects, for subsidised projects,
- a call for tenders, for public procurement projects,
These are issued each year during the first quarter.
L'équipe de la Fête des Lumières est intéressée par tous les talents. Les opportunités sont disponibles sur le site de la Ville de Lyon.
Vous pouvez adresser vos candidatures spontanées par courriel.
Are you wondering about the possibility of helping to support artists, accessibility, etc.? How can you become part of a network of economic players or unite your employees while benefiting from tax deductions?
To find out under what conditions this is possible, go to the Partners page to find out more about the network of economic players.
If you have any questions, please contact the sponsorship officer in charge of the Fête des Lumières.
Environmental policy
The Festival of Lights has been integrating energy efficiency for many years, which is also one of the pillars of the City's lighting plan. The amount of electricity consumption linked to the Festival of Lights is very low.
For example, a classic mapping (projection) on a building facade consumes 12 kWh. This corresponds to a hundred televisions on for an hour.
The main purpose of ISO 20121 is to factor sustainable development into events organisation.
The City of Lyon has carefully controlled the energy consumption of the Festival of Lights for many years. Based on the findings of a study conducted in 2019, the energy consumption of the Festival of Lights only accounts for 0.1% of the total annual lighting bill, i.e., 0.36 day of annual energy consumption. This figure can be explained as follows:
- the light installations mainly use LEDs which are highly energy-efficient,
- the equipment used offers good energy performance,
- the permanent lighting of a number of heritage sites (Saint-Jean Cathedral, the Law Courts, Fourvière Basilica, Les Célestins theatre) is switched off during the Festival.
In line with the City’s sustainability and energy transition policy, the Festival of Lights is preparing for ISO 20121 Events Sustainability certification which will induce adaptations to the event from 2023.
In parallel, an environmental impact criterion will be included in the selection of artworks.